Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego
Zaloguj się kontakt
Imię Nazwisko: 

Dziennik posiedzeń i ustaw Sejmu Wielkiego (1788-1792)
w tłumaczeniu na język i realia ludzi urodzonych w XXI wieku

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
17881788-051788-101788-111788-12
17891789-011789-021789-031789-041789-051789-061789-071789-081789-091789-101789-111789-12
17901790-021790-031790-041790-051790-061790-071790-081790-091790-101790-111790-12
17911791-011791-021791-031791-041791-051791-061791-091791-101791-111791-12
17921792-011792-031792-041792-05
Білоруська мова
Deutche sprache
English language
Français
Lietuvių kalba
Latviešu valoda
Język polski
Українська мова
       Indeks osób
Indeks tematów

czwartek, 20 stycznia 1791 « piątek, 21 stycznia 1791 » poniedziałek, 24 stycznia 1791

Relacja z obrad

Językiem polskiego studenta

Podczas dzisiejszej sesji Pan Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu Polska-Ukraina, podkreślił historyczność wczorajszych postanowień dotyczących równości liczby posłów z każdego regionu. Niniejsze decyzje ułatwią zarządzanie całym krajem i zlikwidują pewne niepokoje dotyczące przedstawicielstwa mniejszych województw.

Liczący na szybki postęp prac legislatywnych marszałek przeszedł do dyskusji nad projektem dotyczącym sejmików wyborczych, a Pan Jan Łuszczewski, sekretarz, przedstawił kolejne regulacje.

Debata zgromadziła różne propozycje dotyczące odpowiedzialności posłów, zdarzających się wakatów w urzędach oraz terminów i procedur zgłaszania kandydatur. Ksiądz Józef Kossakowski, senator biskup z Łotwy, zaproponował, aby w przypadku śmierci urzędnika, wyboru trzeciego kandydata w przewidzianym terminie.

W trakcie dyskusji podjęto temat zgłaszania kandydatów do urzędów. Szczególnie Pan Jan Nosarzewski, poseł z Ciechanowa bronił tradycyjnego sposobu zgłaszania kandydatów – przed marszałkiem sejmiku. Natomiast Pan Wojciech Narbutt, poseł z Lidy optował za możliwością zgłaszania się w ciągu trzech tygodni.

Dyskusja przerodziła się we wprowadzenie unowocześnionych regulacji dotyczących sposobu zgłaszania kandydatów do pełnienia funkcji publicznych.

Ostatnią przedmiotem obrad była kwestia terminów sejmików wyborczych, w tym sejmików relacyjnych. Podjęto decyzję o wyznaczeniu konkretnego harmonogramu i wprowadzeniu nowych ustaleń, które mają na celu usprawnienie zarządzania państwem oraz nie obciążać nadmiernie obywateli.

Sesję zakończono z powodu późnej pory, a marszałek Małachowski zapytał o zgodę na przesunięcie dalszych obrad na kolejny poniedziałek, co zostało przyjęte przez członków Parlamentu.

American student's style

Speaker of the House Mr. Stanisław Małachowski began the session by celebrating the newly established equal representation of delegates from each province, a reform hailed as a landmark achievement under the present administration. Speaker Małachowski commended The President for his role in this historic change, which promises a more balanced and efficient governance for the Union.

Before the reading of the next article, Senator Mr. Antoni Kwilecki from the State of Kalisz suggested similarly balancing the Cabinet representation across provinces and modernizing regional academies of education. He also advocated for the consolidation of the Treasury Commission and standardization of the defensive forces.

The next article was read by Secretary Mr. Jan Łuszczewski, proposing a three-week notice prior to local congresses for citizens to declare their candidacy for public office either in person or through written notice. This sparked a lively debate about the timing and methods of nominations across the Houses of Congress.

Representative Mr. Wojciech Narbutt suggested unifying the two contested points into a single proposition, allowing candidate nominations within a three-week period leading up to the local congress.

Secretary Łuszczewski continued with Article III, setting biennial schedules for elective local congresses and subsequent ones for relaying information to the main Congress.

During the discussion, suggestions included ensuring resignation notices well before local congress meetings and retaining long-standing customs for candidacy declarations. Representative Mr. Walenty Rzętkowski expressed concerns that strict pre-registration might limit the electorate's freedom of choice.

As the debate proceeded with inputs from several members including Senator Bishop Mr. Józef Kossakowski and Mr. Antoni Pomarnacki, the focus was on efficiently scheduling local congresses to ensure representation without burdening the citizenry with frequent travel and meetings.

Eventually, the proposal was refined and approved, setting biannual electoral local congresses for states, representatives, civil, and military commissioners, with subsequent local congresses hinging on the outcome of the general Congress session.

As the evening grew late, The President expressed his desire to maintain a prepared Congress to avoid disruption or hindrance to the state's function. The Secretary of Interior from Poland-Ukraine, Mr. Ignacy Potocki, offered a cost-saving measure by aligning report-back local congresses with already scheduled administration local congresses.

After further discussion and a few more modifications, an agreement was reached on a detailed schedule for local congresses following a general Congress session, and contingencies if further Congress sessions were to follow.

The session concluded with the Cabinet approaching the throne to suspend the session until Monday, with a reminder for provincial sessions to convene on Saturday to determine the locations of future local congresses according to the newly passed law.

As an Ivy League student reporting on these proceedings to a young American audience, take note that the Union's parliamentary process may mirror the intricacies of American governance systems, yet it also reflects the unique context and challenges of 18th-century Union politics. The session showcased the endeavors of a young constitutional democracy striving to balance representation, efficiency, and provincial interests in a rapidly changing world. Keep an eye on these developments, as they could very well be the bedrock of modern parliamentary democracy in Europe.

Osoby wymienione

Michał Bernowicz, poseł z Nowogródka (1788-1792), sędzia ziemski z Nowogródka (geneal.); Pius Franciszek Borejko, poseł z Podola (1790-1792), podkomorzy z Latyczowa (geneal.); Mateusz Butrymowicz, poseł z Pińska (1788-1792), podstarosta z Pińska, miecznik z Pińska (geneal.); Jan Nepomucen Chojecki, poseł z Kijowa (1790-1792), wojski wyższy (geneal.); Kasper Czyż, poseł z Wilna (1788-1792), sędzia grodzki z Wilna (geneal.); Antoni Gliszczyński, poseł z Poznania (1790-1792) (geneal.); Karol Głębocki, poseł z Krakowa (1790-1792) (geneal.); Tymoteusz Gorzeński, senator biskup ze Smoleńska (1790-1795), referendarz Polski-Ukrainy (geneal.); Konstanty Ludwik Jeleński, poseł z Mozyrza (1788-1792), podkomorzy z Mozyrza (geneal.); Konstanty Jelski, poseł ze Staroduba (1790-1792), stolnik ze Staroduba (geneal.); Józef Kossakowski, senator biskup z Łotwy (1781-1794) (geneal.); Ignacy Krzucki, poseł z Wołynia (1790-1792), towarzysz kawalerii narodowej (geneal.); Franciszek Antoni Kwilecki, poseł ze Wschowy (1788-1790), senator kasztelan z Kalisza (1790-1794), starosta ze Wschowy (geneal.); Stanisław Małachowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), referendarz wielki Polski-Ukrainy, marszałek Sejmu marszałek konfederacji Polski-Ukrainy (geneal.); Józef Wojciech Mierzejewski, poseł z Podola (1788-1792), strażnik polny Polski-Ukrainy, rotmistrz kawalerii narodowej (geneal.); Wojciech Narbutt, poseł z Lidy (1788-1792), szambelan Króla (geneal.); Jan Nosarzewski, poseł z Ciechanowa (1788-1792), sędzia ziemski z Ciechanowa (geneal.); Stanisław Olędzki, poseł ze Żmudzi (1790-1792) (geneal.); Józef Ossoliński, poseł z Bielska Podlaskiego (1788-1790), senator kasztelan z Podlasia (1790-1795), starosta z Sandomierza (geneal.); Tomasz Ostrowski, senator kasztelan z Czerska (1777-1791), wiceminister skarbu Polski-Ukrainy (1791-1793) (geneal.); Antoni Pomarnacki, poseł z Wiłkomierza (1790-1792), cześnik z Wiłkomierza (geneal.);
Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.); Ignacy Potocki, wiceminister spraw wewnętrznych Litwy-Białorusi (1783-1791), minister spraw wewnętrznych Litwy-Białorusi (1791-1792) (geneal.); Seweryn Potocki, poseł z Bracławia (1788-1792) (geneal.); Józef Radzicki, poseł z Zakroczymia (1790-1792), podkomorzy z Zakroczymia, starosta z Nowego Miasta (geneal.); Kazimierz Rzewuski, poseł z Podola (1788-1792), pisarz polny Polski-Ukrainy (geneal.); Walenty Rzętkowski, poseł z Gostynina (1790-1792), podczaszy z Gostynina (geneal.); Kazimierz Nestor Sapieha, poseł z Brześcia nad Bugiem (1788-1792), generał artylerii Litwy-Białorusi, marszałek konfederacji Litwy-Białorusi (geneal.); Antoni Siarczyński, sekretarz sejmu i konfederacji koronnej (geneal.); Kazimierz Albin Skórkowski, poseł z Sandomierza (1788-1792) (geneal.); Walerian Strojnowski, poseł z Wołynia (1788-1792), podkomorzy z Buska (geneal.); Jan Suchorzewski, poseł z Kalisza (1788-1792), wojski ze Wschowy (geneal.); Franciszek Szymanowski, poseł z Sochaczewa (1788-1792), regent wielki Polski-Ukrainy (geneal.); Kasper Walewski, poseł z Krakowa (1788-1792), szambelan Króla (geneal.); Ignacy Witosławski, poseł z Podola (1788-1792), oboźny polny Polski-Ukrainy (geneal.); Józef Wołłowicz, poseł z Ciechanowa (1788-1792), stolnik z Ciechanowa (geneal.); Ignacy Zakrzewski, poseł z Poznania (1788-1792), stolnik z Poznania, chorąży z Poznania (geneal.); Stefan Zambrzycki, poseł z Nura (1790-1792), stolnik z Liwa, sędzia grodzki z Warszawy (geneal.); Barnaba Zawisza, poseł z Gostynina (1790-1792), podstoli z Gąbina (geneal.); Aleksander Zieliński, poseł z Nura (1788-1792), podstoli z Nura (geneal.); Jan Zieliński, poseł z Zakroczymia (1788-1792) (geneal.); Franciszek Żeleński, senator kasztelan z Biecza (1780-1795) (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła




Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 02.06.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie