Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Karolina Helena Dostalik (ID: teatr.4421.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 906.818 (top 76%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1890
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1890
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1890-
   Zaloguj się
?1890-
|    |
2    3



|
Karolina Helena Dostalik, bohater Wiki, 1919-1978

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1930): Zaloguj się ?1910
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: w roku 1958): Zaloguj się ?1930
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      BADUSZKOWA Danuta, właśc. Karolina Helena B., z domu Dostalikowa, 2° v. Korzeniowska (10 X 1919 Stryj - 15 XII 1978 Gdynia), reżyser, dyrektor teatru
      Była córką Bogdana Dostalika, dyr. browaru na Morawach i jego żony Heleny, żoną aktora Józefa Korzeniowskiego (ślub w 1958). Uczyła się gry na fortepianie u W. Głuszkiewicz we Lwowie. W 1937 zdała tu maturę i zamierzała studiować na Wydz. Sztuki Aktorskiej warsz. PIST-u, ze względów rodzinnych pozostała jednak we Lwowie. W 1937-40 studiowała tam w Akademii Handlu Zagranicznego. Podczas okupacji niem. pracowała fizycznie. Po wojnie osiedliła się na Śląsku. W 1945-52 występowała jako aktorka i recytatorka w imprezach organizowanych przez Tow. Wiedzy Powszechnej i ARTOS, prowadziła także zespoły amatorskie. Ukończyła kursy specjalistyczne i uzyskała uprawnienia reżysera I kategorii ochotniczych zespołów teatralnych. W 1952 prowadzony przez nią zespół otrzymał I nagrodę na festiwalu zespołów amat. w Warszawie. Po tym sukcesie została skierowana na praktykę reżyserską do T. im. Wyspiańskiego w Katowicach; odbywała ją u R.Zawistowskiego do 1955. W 1954 uzyskała uprawnienia reżysera przedstawień muzycznych. Od 1 VII 1955 do 31 I 1958 pracowała na stanowisku asystenta reżysera, a potem reżysera w Operetce Śląskiej w Gliwicach. Zrealizowała tam swoje pierwsze przedstawienia: „Cnotliwą Zuzannę” (1955), „Dyrektora teatru”, „Rose-Marie” i „Przygodę w Rio” (1956). W przygotowaniu tych premier współpracowała m.in. z takimi wybitnymi dyrygentami, jak W. Rowicki, K.Stryja, J.Procner. Gościnnie reżyserowała w T. Muzycznym w Poznaniu, m.in. „Wesołą wdówkę” (1956), „Hrabinę Maricę” (1957),” Fajerwerk” (1958). Należała do inicjatorów powołania T. Muzycznego w Gdyni i od marca 1958 do września 1959 pracowała w nim na etacie reżysera; zrealizowała cztery prem. przy muz. współpracy dyrygentów: K. Stryi („Bal w operze”, „Piękna Galatea"), W. Rowickiego („Orfeusz w piekle"), B. Wodiczki („Domek trzech dziewcząt"). Od 1 IX 1959 do 31 VIII 1961 i od 1 IX 1963 do 31 XII 1965 pracowała jako reżyser w łódz. T. Muzycznym. Od 1 V 1961 do 1 I 1964 była kier. artyst. T. Muzycznego w Gdyni i powróciła na to stanowisko 1 VI 1965, a od 1 IX 1973 została jego dyrektorem. W sez. 1966/67 zorganizowała przy tym teatrze studio dla aktorów operetkowych, dające uprawnienia zawodowe. Dążyła do poszerzenia pol. repertuaru teatru muz., zamawiała u kompozytorów i literatów musicale i komedie muz., przygotowywała pol. prem. obcych dzieł. W Gdyni reżyserowała m.in. takie operetki, jak: „Rinaldo” (1966),” Cygańska miłość” (1967), „Gejsza” (1968), „Madagaskar” (1968, była współautorką libretta), „Diabeł nie śpi „(1970), „Kraina uśmiechu” (1971), „Pan Zagłoba” (1972),"Pancerni i pies” (1973), „Lili chce śpiewać” (1974),"Promises, promises” (1976). Reżyserowała gościnnie: w Operetce Warszawskiej (1961), T. Muzycznym w Szczecinie (1963), Operze i Operetce w Bydgoszczy (1962, 1966), Operze Bałtyckiej (1964, 1969, 1973), T. Wielkim w Poznaniu (1963, 1964, 1965, 1966, 1973, 1975, 1977), T. Wielkim w Łodzi (1967, 1970, 1971), T. Wielkim w Warszawie (1966, 1968, 1971, 1974), a także za granicą: w czeskim Cieszynie, Kijowie i Leningradzie. W Leningradzie w 1975 otrzymała nagrodę publiczności za reżyserię” Żołnierza i madonny” w T. Małym Opery i Baletu. W ciągu trzydziestu trzech lat działalności artyst. wyreżyserowała sto osiem przedstawień oper i operetek, w tym trzydzieści premier pol., obok wspomnianych wyżej:"Rinaldo”, „Promises, promises”, „Pan Zagłoba”, takie, jak: „Katarzyna Izmajłowa” (1965), „Białowłosa” (1971), „Chłopi” (1974), „Sen nocy letniej” B. Brittena (1977). Dokonywała przekładów i adaptacji librett („Król włóczęgów”, „Cygańska miłość”, „Kraina uśmiechu”, „Białowłosa"). Współpracowała z Zespołem Estradowym Marynarki Wojennej „Flotylla”, reżyserowała telew. programy muz. i lit. oraz koncerty Ogólnopol. Festiwalu Piosenki „Sopot 1972”. Cechowała ją energia, pomysłowość i silna wola. We własnym zespole cieszyła się dużym autorytetem. T. Muzyczny w Gdyni za czasów jej dyrekcji miał własne oblicze artyst. i zwany był „teatrem Baduszkowej”. Doprowadziła do wybudowania dla swojej placówki jednego z najpiękniejszych powojennych gmachów teatr. w Polsce, choć otwarcia jego nie doczekała. Współpracowała z wybitnymi muzykami i plastykami. Miała własną koncepcję nowoczesnego t. muz. i konsekwentnie ją realizowała. Uważała, że jest w nim miejsce dla liryki i dla farsy, dla komedii muz., musicalu i operetki klasycznej. Traktowała na równi wszystkie elementy t. muzycznego. Jako reżyser potrafiła narzucić śpiewakom rygory dobrego warsztatu aktorskiego i grę z dystansem; jej przedstawienia były na ogół dowcipne i efektowne. Opublikowała w „Teatrze” (1973 nr 7) artykuł pt.” Nowoczesny teatr muzyczny”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.4421.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 52.14.240.178