Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Kazimierz Michał Skibiński (ID: psb.30074.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 211.831 (top 18%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1760
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1760
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1760-
   Zaloguj się
?1760-
|    |
2    3



|
Kazimierz Michał Skibiński, bohater PSB, 1786-1858

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1810): Zaloguj się, bohater PSB 1794-1834, dzieci
    1. Ż Zaloguj się 1814-1827
    2. M Zaloguj się człowiek teatru 1814-1848
       & Zaloguj się człowiek teatru ?1820-1839/
    3. Ż Zaloguj się ?1820-
    4. M Zaloguj się ?1820-1840
    5. Ż Zaloguj się 1828-ca 1828
    6. Ż Zaloguj się 1829-1850
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 22 X 1839): Zaloguj się, bohater PSB 1810-1860/ , (Rodzice : Zaloguj się, bohater PSB 1772-1855 & Zaloguj się ?1780-) , dzieci
    1. M Zaloguj się ?1840-
       & ? ? dzieci
    2. M Zaloguj się 1840-
    3. Ż Zaloguj się 1841-ca 1841
    4. M Zaloguj się 1843-
    5. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki 1849-1922
       & Zaloguj się 1860-1922 dzieci
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. SKIBIŃSKA Józefa (1794-1834) śpiewaczka, aktorka
    2. SKIBIŃSKI Karol (1849-1922) inżynier, profesor i rektor Szkoły Politechnicznej we Lwowie
    3. SKIBIŃSKA Wilhelmina (zm. po 1860) śpiewaczka
    4. SCHWEIKART Karl Gottlieb (1772-1855) malarz, miniaturzysta
    5. BRODOWICZ Maciej Józef (1790-1885) profesor UJ
    6. SHEYBAL Adam (1894-1965) fotografik, major
    7. MASZKOWSKI Karol (1831-1886) matematyk, rektor politechniki we Lwowie
    8. SHEYBAL Stanisław Józef (1891-1976) malarz, fotografik, pedagog
    9. SHEYBAL Władysław Rudolf (1923-1992) aktor, reżyser
    10. MASZKOWSKI Karol Zyndram (1868-1938) malarz, pedagog
    11. MASZKOWSKI Jan Kanty (1794-1865) malarz, nauczyciel rysunku
    12. SEBALD Józef (1853-1931) fotograf
    13. MASZKOWSKI Rafał (1838-1901) skrzypek, dyrygent orkiestr symfonicznych
    14. MASZKOWSKI Marceli (1837-1862) rysownik, malarz
    15. KUCHARZEWSKI Feliks (1849-1935) inżynier budownictwa, pisarz, historyk techniki
    16. BACZYŃSKI Roman (1821-1907) handlowiec 10°
    17. ROŻNOWSKI Antoni (zm. 1809) podsędek gnieźnieński, poseł 10°
    18. ISAKOWICZ Izaak Mikołaj (1824-1901) arcybiskup ormiański 10°
    19. PRZYBOROWSKI Józef Jakub (1895-1939) profesor hodowli roślin 10°
    20. PRZYBOROWSKI Adam Kazimierz (1858-1936) lekarz, właściciel lecznicy chirurgicznej 10°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      SKIBIŃSKI Kazimierz Michał (6 III 1786 Wilno - 1 III 1858 Kamieniec Podolski), aktor, śpiewak, reżyser, dyr. teatru
      Był synem Jana S. i Antoniny z Gołoszewskich, mężem najpierw => Józefy S., potem => Wilhelminy S., ojcem => Wiktora S. Uczył się w Wilnie i tu 5 X 1802 debiutował w balecie dziecięcym pod kier. M. Bończy-Tomaszewskiego w roli Sołtysa („Tłoka wiejska, czyli Dziedzic w zalotach"). W 1803 występował z tym zespołem w Grodnie, gdzie przeszedł pod dyr. J. Szymańskiego i zaczął grywać małe role w komediach w Grodnie, Świsłoczy, Zelwie i Słonimiu. W listopadzie 1804 odebrany z zespołu Szymańskiego przez ojca, został skierowany na praktykę do adwokata w Wilnie; stąd w grudniu 1804 uciekł do zespołu M. Każyńskiego w Mińsku Litewskim. Pod dyr. Każyńskiego grał do 1810, początkowo w Mińsku Litewskim, a następnie (od 12 XI 1805) w Wilnie; z zespołem tym występował także w Witebsku, Biesienkiewiczach, Chotowie, Połocku, Oświeju, Petersburgu, Rydze i Mitawie. W maju 1810, gdy Każyński popadł w niewypłacalność jego aktorzy, a z nimi także S. grali jeszcze przez lato tego roku na własny rachunek w Wilnie. W jesieni 1810 S. przeszedł do zespołu wil. pod dyr. M. Morawskiej i z nią odwiedził latem 1811 Rygę, Mitawę, Lipawę. Przez ostatnie cztery miesiące tej antrepryzy (od sierpnia do grudnia 1811) aktorzy tworzyli zespół działowy, którego S. był reżyserem. W sez. 1811/12 (od grudnia 1811) występował w dalszym ciągu w t. wil., ale powrócił do zespołu M. Każyńskiego. W lecie 1812, namówiony przez L.A. Dmuszewskiego, przyjechał do Warszawy i 5 XI 1812 debiutował w T. Narodowym w roli Antoniego („Wesele Figara"). Zaangażowany, grał tu do końca lipca 1813. Po zajęciu Warszawy przez Rosjan w lipcu 1813 wyjechał do Wilna, by odwiedzić chorą matkę. W Wilnie zatrzymany przez władze ros. grał w tamtejszym t. prowadzonym nadal przez Każyńskiego. Odtąd w t. wil. pozostawał do 1820. Wstąpił tu do loży wolno-mularskiej (w 1818 był członkiem loży Gorliwy Litwin - III stopień, a w 1819 loży Doskonała Jedność - także III stopień); 5 XI 1813 poślubił aktorkę i śpiewaczkę Józefę z Piotrowskich l°v. Kamińska. W tym czasie grał przede wszystkim role komiczne, choć był aktorem uniwersalnym, występującym z powodzeniem i w operach. Za namową W. Bogusławskiego, który gościł w Wilnie w końcu kwietnia i w maju 1816, grupa aktorów wil. z S. jako reżyserem w sierpniu tego roku zawiązała spółkę i przejęła t. od M. Każyńskiego. Sez. 1816/17 zaczęto w październiku pod rządową dyr. powołaną przez gubernatora. W lecie 1817 z zespołem wil. S. odwiedził Grodno, Świsłocz i Białystok. W sez. 1817/18, wobec niewielkiego powodzenia w Wilnie, część zespołu występowała pod wodzą S. w Mińsku Litewskim. W lecie 1818 nastąpiło rozwiązanie spółki aktorskiej i część aktorów utworzyła zespół działowy, który jeszcze grał w Zelwie, Świsłoczy i Grodnie. Od 1 X 1818 S. występował gościnnie w t. warsz., m.in. jako Sozja („Amfitrion"). Następnie powrócił do Wilna. W lecie 1820 udał się do Krakowa, gdzie na trzy lata zawarł spółkę z J. Kluszewskim. Jako wspólnik i dyr. 9 XI 1820 rozpoczął sez. w Krakowie, jednak wskutek niepowodzeń finansowych po trzech miesiącach wycofał się ze spółki i pozostał tylko na stanowisku dyrektora. Kierownikiem t. krak. był przez sez. 1820/21, 1821/22 i 1822/23. Kupił też dom w Krakowie przy ul. Szewskiej zamierzając się tu osiedlić na dłużej. Z zespołem krak. wyjeżdżał w sez. letnich na występy do Kalisza, Poznania (1822), Kielc, Radomia i Płocka (1823). W listopadzie 1823 opuścił Kraków. W listopadzie i grudniu tego roku występował we Lwowie, m.in. jako Fabrycy Blank („Gruba żałoba"), Dyrektor domu sierot („Dom sierot"). W końcu 1823 i początkach 1824 (do lutego tego roku) grał w Lublinie, a po pobycie w Warszawie (marzec-maj 1824), w czasie którego żona S. Józefa występowała w t., na lato 1824 wrócił do Krakowa, gdzie mieszkał nie występując na scenie. Sez. 1824/25 (aż do października 1825) spędził w t. wil., następnie wyjechał do Krakowa, gdzie J. Kluszewski na sez. 1825/26 powierzył mu znowu dyrekcję t. krak. (od 25 X 1825). W lecie i jesienią 1826 kierował występami zespołu krak. w Poznaniu, Kaliszu i Płocku, a także planował niezrealizowane występy we Wrocławiu. Następnie w sez. 1826/27 prowadził własną dyrekcję w Lublinie odwiedzając z zespołem na wiosnę i w lecie 1827 Radom, Siedlce i Grodno. W końcu sierpnia 1827 (m.in. 23) zaczął występy w Wilnie, w sez. 1827/28 był współdyr. sceny wil., a w czerwcu 1828 sam prowadził t. w Grodnie. W sez. 1828/29 raz jeszcze kierował t. krakowskim. W maju 1829 opuścił Kraków i do września tego roku grał z zespołem krak. w Płocku i Kaliszu. Od 1829 grał stale w Wilnie. Z zespołem wil. występował też m.in. w Grodnie i Białymstoku (1830); sam odwiedzał Kraków (1831) i Busko (1832). Jesienią 1832, gdy nie chciał grać pod dyr. ros. pułkownika i dyr. t. wil. Skobielcyna, został do tego zmuszony groźbą uwięzienia. W lecie 1833 wyjechał do Korzyści pod Wilnem i tam prowadził gospodarstwo. W październiku 1833 udał się do Mińska Litewskiego i występował tam do lutego 1834 pod dyr. A. Żukowskiego. Po śmierci pierwszej żony (w marcu 1834) zlikwidował gospodarstwo i prowadził t. w Mińsku Litewskim, do pożaru (30 V 1834), w którym utracił cały majątek. Od sez. 1836/37 do 1840 grał znowu w Wilnie. Tu poznał śpiewaczkę Wilhelminę Brodowiczową z domu Schweikart, z którą 22 X 1839 ożenił się w Krakowie. W październiku i listopadzie 1839 występował gościnnie na scenie krak., m.in. w tyt. roli w „Panu Geldhabie”. W maju 1840 opuścił z żoną Wilno i od maja 1840 do wiosny 1842 mieszkał w Moskwie, następnie w Mińsku Litewskim i Wilnie. Od jesieni 1843 do stycznia 1844 był w Warszawie i gościnnie występował w t. warsz.: 29 XII 1843 jako Major („Damy i huzary"), 5 I 1844 jako Szarybury („Kozioł, czyli Winni i niewinni"); następnie przebywał w Krakowie. Zimą 1844/45 mieszkał w Wilnie i niekiedy występował. Ze sceny wil. ustąpił ostatecznie w 1845 nie chcąc podlegać ros. dyrekcji i brać udziału w ros. przedstawieniach. Resztę lat spędził na Podolu i Wołyniu. W 1846 występował w Żytomierzu i w Kamieńcu Podolskim, później mieszkał w Krzemieńcu, Winnicy, Żytomierzu i powtórnie w Kamieńcu Podolskim. W 1853 występował w zespole Pillik-Wolskiej w Kamieńcu Podolskim. W ostatnich latach życia pisał wspomnienia, zajmował się też organizowaniem przedstawień amatorskich. Jeszcze w 1856 w Kamieńcu Podolskim występował w t. w rolach Edwina („Odludki i poeta"), Tyftyka („U wód") i Icka („Icek zapieczętowany"). W 1857 ciężko zachorował i odsunął się od życia towarzyskiego i teatralnego.
      W opinii współczesnych był wybitnym aktorem komicznym. „Umiał on wszędzie zachować stopniowanie i z gry jego umiarkowanej a zawsze czynnej i wesołej tę najprzyjemniejszą mamy korzyść, że każdą myśl i zamiary autorów przenikamy” - pisano w Krakowie w 1821 („Pszczółka Krakowska"). Podobnie oceniono go w Wilnie w 1838: „O nim jednym tylko możemy powiedzieć, że farsę od komedii rozróżnić umie; błaznować łatwo by potrafił, a jednak rzadko się w to wdaje, całego swego talentu używa na oddanie charakterów dobitnych, skąpstwem, chciwością, tchórzostwem, chytrością lub tym podobnymi ułomnościami nacechowanych” (A. de Sztrunk). Ważniejsze role S. w komediach i operach to m.in. Major („Damy i huzary"), Radost („Cudzoziemczyzna"), Hołotkiewicz („Syn marnotrawny"), Rochus („Rochus Pumpernikiel"), Pedro („Precjoza"), Dozorca („Zamek Kenilworth"), Miechodmuch („Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale"), Don Basilio („Cyrulik sewilski” G. Rossiniego), Gawełek („Familia szwajcarska"), Poczciwosz („Kościuszko nad Sekwaną"), Jakubek („Pustota"), Arlekin („Axur"), Kuno („Wolny strzelec"). Był autorem jednego z najciekawszych pol. pamiętników aktorskich z pierwszej pot. XIX w. (K. Skibiński: „Pamiętnik aktora 1786-1858”, Warszawa 1912. Oprac. i wydał M. Rulikowski. Przedruk: „Wspomnienia aktorów” t.I, Warszawa 1963).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81168.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81170.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81171.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81172.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 36 str. 435: psb.29034.6
      Polski Słownik Biograficzny t. 36 str. 71: psb.28709.5
      Polski Słownik Biograficzny t. 38 str. 130: psb.30070.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 38 str. 131: psb.30071.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 38 str. 133: psb.30073.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 38 str. 134: psb.30074.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.117.81.240