Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Dominik Kaczkowski (ID: psb.10524.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 389.584 (top 33%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

ilustracja

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Związek z: Zaloguj się, bohater PSB ca 1770-1800, dzieci
    1. Ż Zaloguj się człowiek teatru ca 1790-1815
       & Zaloguj się człowiek teatru 1786-1839 dzieci
    2. M Zaloguj się człowiek teatru ca 1800-1834
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. JASIŃSKA Magdalena (ok. 1770-1800) śpiewaczka operowa, aktorka

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      KACZKOWSKI Dominik (1763 na Wołyniu - 1805 Grodno), śpiewak, aktor, dyr. teatru
      Był ojcem => Agnieszki Zdanowiczowej i => Dominika K. (matką ich była - Magdalena Jasińska). Uczęszczał do szkoły w Berdyczowie, następnie uczył się muzyki i śpiewu pod kier. kapelmistrza orkiestry katedralnej w Łucku, śpiewał tam też w chórze kościelnym. Potem był altowiolistą w orkiestrze dworskiej M. Lubomirskiego w Dubnie. Tam zetknął się z W. Bogusławskim, który przyjechał ze swym zespołem na występy i namówił go do wstąpienia na scenę. K. musiał jednak dotrzymać kontraktu w Dubnie i debiutował w 1784 w Lublinie. W końcu tego roku z zespołem lub. wyjechał na występy do Lwowa, później zapewne wrócił do Lublina. Od początku 1786 do 1789 występował w T. Narodowym w Warszawie. Po rozwiązaniu zespołu pol. śpiewał jeszcze w maju 1789 na koncertach, a następnie wyjechał prawdopodobnie do Krakowa. W 1791 kierował (wraz z J. Harasimowiczem i W. Jasińskim) zespołem w Lublinie, później należał do zespołu t. krak. (antrepryza J. Kluszewskiego). Pełnił także funkcje kierownika zespołu, m.in. podczas występów w Lublinie w lecie 1792. Od 17 IV 1793 do 1794 występował w warsz. T. Narodowym. W tym czasie zdobył wybitną pozycję jako pierwszy tenor opery. Okres ten W. Bogusławski nazwał „najświetniejszym w całym jego zawodzie”. Po upadku powstania kościuszkowskiego wyjechał przez Kraków do Lwowa. W zespole W. Bogusławskiego, wg ówczesnej relacji, grał „nieśmiałych kochanków, szlachetnych przyjaciół, ludzi naiwnych”, śpiewał „partie pierwszego tenora”, był też korepetytorem opery. Cieszył się dużym zaufaniem Bogusławskiego, który powierzył mu kasę zespołu i cenił go bardzo jako jedynego śpiewaka posiadającego wykształcenie muzyczne. W tym czasie jednak, wg relacji Bogusławskiego, hazardowa gra w karty i utrata majątku przyczyniły się do tego, że K. „popadł w melancholię”, zaczął tracić pamięć, nie mógł uczyć się nowych ról. W 1799 wraz z całym zespołem przeniósł się do Warszawy, ale utracił już dawną pozycję i w maju 1802 opuścił t. warszawski. Występował jeszcze przez pewien czas w Mińsku w zespole M. Każyńskiego, a następnie w Grodnie pod dyr. Salomei Deszner. Zmarł w szpitalu dla obłąkanych. Wg Bogusławskiego był człowiekiem przystojnym, średniego wzrostu i pięknej postawy, „głos jego tenorowy, nie był wysoki, ale przyjemny i czysty, żywość poruszeń, dobre pojęcie i oddanie każdej roli stawiały go w rzędzie ówczesnych pierwszych artystów”. Zdobył popularność jako wykonawca partii Atara („Axur"), śpiewał też Ifikratesa („Amazonki") oraz partie tenorowe w operach: „Zazdrośnik na doświadczeniu”, „Piękna Arsena”, „Dezerter”, „Drzewo Diany”, „Rzecz rzadka”. Grał też role dram., jak np. Fazyr („Indianie w Anglii"), Eurykles („Meropa"), Appiani („Emilia Galotti"), Szarmancki („Spazmy modne").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77546.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77547.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.82350.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 11 str. 371: psb.10524.1
      sw.616404 Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965, PWN, Warszawa 1973

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 19.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.144.113.197